Schakelen? NEEN Laat die onzin over “sportief schakelen” voorgoed over zijn en kom maar op met die automaten. De transportwereld is al om, de autobranche volgt, maar die oerconservatieve motorrijders… ojee. Fijn dat Honda er anders over denkt.

Al bijna zeven jaar rijd ik in een auto met automaat en ik hoef nooit meer anders. Gelukkig is er zowel nieuw als tweedehands meer dan voldoende keuze op automaatgebied – althans, als het om auto’s gaat. Motorfietsen? Da’s andere koek. Uiteraard is er de complete riedel aan scooters en die hebben altijd een CVT, iets dat mij als overtuigd variomatic-rijder als muziek in de oren klinkt. Maar een wat conventioneler model motorfiets, dat spreekt me stiekem net iets meer aan. Alleen: vind dan maar eens een automaat.

Honda, het zal ook eens niet, timmert al weer enkele jaren vrolijk aan de weg met een speciaal voor motorfietsen ontwikkelde DCT, oftewel een geautomatiseerde handbak met dubbele koppeling, analoog aan wat Volkswagen DSG noemt. Ik heb deze ontwikkeling met de grootste nieuwsgierigheid gevolgd en zo’n beetje alles gelezen en bekeken wat ik aan tests en gebruikerservaringen kon vinden. Helaas was de teneur in de professionele pers er vaak een in de uitgekauwde categorie “ja leuk zo’n automaat maar een echte motorrijder schakelt toch liever zelf”, oftewel de dooddoener die de automaat in de vierwieler ook al jaren ten deel valt. We leven in het jaar des Heeren 2014 en zo’n beetje alles aan onze voertuigen is tegenwoordig op een of andere manier elektronisch aangestuurd, en ik heb nog nooit iemand horen klagen over het verlies van carburateurs of contactpuntontsteking. Ja, een automaat kost wat meer dan een handbak. Nou en? Voor de prijs van een Miele kun je genoeg Biotex kopen om de rest van je leven je overhemden in de gootsteen te wassen. Klinkt weinig aantrekkelijk toch? Nou dan.

DCT = YAY

“It’s the FUTURE”

Wat me verbaast is hoe weinig alternatieven je hebt. Zo her en der kom je wel ‘schakelassistenten’ tegen, maar die mogen nog niet eens halfautomaat heten. Je hebt nog de Aprilia Mana, een naked bike met CVT waarin een aantal vaste overbrengingen zijn opgenomen. Dan heb je dus het hele werkingsprincipe van een CVT weer om zeep geholpen en als loon mag je nog een ketting smeren ook (nog zoiets: we leven toch niet meer in 1928?). Uiteindelijk kom je toch weer bij Honda uit, met die maffe DN-01 of nog eerder: de Hondamatics, primitieve tweeversnellingsbakken met koppelomvormer waarbij je zelf tussen lage en hoge versnelling moet trappen, net als in ouwe Kevers met automaat. Waarschijnlijk verschrikkelijk inefficiënt maar ik beken maar al te graag dat ik regelmatig zit te kijken of er niet zo’n ding hier in Nederland te koop is (helaas neen).

Van één ding is het echter nog nooit gekomen en dat is het rijden met zo’n DCT-Honda. Sinds de eerste VFR1200F met automaat (vier jaar geleden al!) is de transmissie al diverse malen opgewaardeerd en beschikbaar gekomen voor nog veel meer fietsen, waaronder de NC-serie, de thinking man’s motorbike met superzuinig gehalveerd autoblokje en een ontzettend gunstige prijs. Een bezoekje aan de Motorbeurs leerde mij dat Honda – net als in 2013 – dit jaar een rondje motorzaken doet waarbij op gezette dagen een contingent van DCT-fietsen beschikbaar is voor een proefrit. Ik heb me meteen maar aangemeld, de rit staat gepland voor ergens in juni. Doe ook eens klikken op www.hondaschakeltover.nl. “Honda schakelt over”, het klinkt haast als een oude Daf-slogan!