Toyota AygoNieuwe Twingo: op een tientje na 10 mille. Drieling 108/Aygo/C1: negeneneenhalfduizend eypo. Hyundai i10: € 10.995. Wat is er gebeurd met die goedkope stadsautootjes?

Want ik zou haast denken dat het aan mij ligt, dat al die wagentjes met prijzen vanaf ongeveer achtduizend euro er simpelweg niet meer zijn. Maar het ligt niet aan mij. Ze zijn allemaal duurder geworden. En voor die gemiddeld 10.000 euro krijg je vaak nog niet eens airco.

Waar het aan ligt? Eerst en vooral aan de vernieuwde belastingregels, als ik de narigheid zo bekijk. De aanschaftaks (BPM zo u wilt) is nu volledig omgezet van een vast percentage van de nettoprijs naar een heffing op basis van CO2-uitstoot. Laat die grens voor absolute vrijstelling nu zijn opgehoogd naar 88 g/km. Daar gaat de nieuwe Twingo zeven gram overheen – kassa, 735 euro op de prijs. Kia Picanto, Hyundai i10, Suzuki Alto, VW Up en drielingbroers: allemaal opslag met ingang van dit jaar.

Ik rijd nu met een Toyota Aygo die inclusief opties over de 15.000 euro heen gaat. Daar heb je ook een mooie Yaris voor.

Zijn de dealers de lage marges zat? Je zou het haast gaan denken. Ik denk dat het geen toeval is dat al die nieuwe kleine karretjes ineens allemaal te ‘personaliseren’ zijn met grappige motiefjes en kleurige sierlijsten. Daar zit immers de winst in.

Nou ja, het was mooi geweest. Of krijgen we straks een klasse onder de Aygo’s en Ups, omdat die over een jaar of wat weer te duur of te groot zijn geworden?