Beursbabes bij een Skoda Superb. (c) Gérard Chardonnens

Beursbabes bij een Skoda Superb. (c) Gérard Chardonnens

Zo’n kleine beursvloer en dan toch de grootste internationale aandacht die een autobeurs kan krijgen. Genève is echt het bezoeken waard, ook als je geen persmuskiet bent. 

Stel: je bent autofabrikant maar je budget voor pr is zodanig krap dat je geen cent teveel wilt uitgeven aan ouderwetse beurzen en salons waar standhuur duur is en de omzet nul. Wat doe je dan? Dan ga je in Genève staan, en nergens anders. Hier heb je gegarandeerd de aandacht van de hele wereldpers. En nog een voordeel: door het relatief kleine beursoppervlak hoef je geen voetbalvelden aan auto’s en vloertegels mee te tronen én is de aandacht noodgedwongen echt gericht op wat nieuw is. Niet voor niets dat je op Genève namen tegenkomt die je in Frankfurt of Parijs niet of nauwelijks ziet, of hooguit weggedrukt tussen accessoireboeren en andere randverschijnselen. Chinese merken, bijvoorbeeld, ook als die op dat moment nog niet of nauwelijks in Europa vertegenwoordigd zijn. Tuners als Alpina, of handelaars in absolute wansmaak zoals Mansory. Cadillac geeft de Salon de l’Auto 2014 de primeur van de ATS Coupé, en dat terwijl er in ons werelddeel evenveel van die dingen in een jaar worden verkocht als in de VS in anderhalf uur.

Alles is vertegenwoordigd in Genève. Zelfs een Chinese nieuwkomer als Qoros (c) Gérard Chardonnens

Alles is vertegenwoordigd in Genève. Zelfs een Chinese nieuwkomer als Qoros (c) Gérard Chardonnens

En dat heeft grote voordelen voor autoliefhebbers met beurshonger. Je loopt deze beurs in één dag compleet af. Aangezien het beursgebouw praktisch tegen de aankomsthal van het vliegveld ligt, is het een kwestie van een retourvlucht boeken. Scheelt je weer een dure hotelovernachting, laat staan een lange zit in de auto waar je dan ook nog eens voor brandstof en een Zwitsers vignet moet betalen. Je bent immers geen autojournalist die door een van de deelnemende merken in een hotel wordt gestopt en/of een fijne auto kan lenen.

Waarom treuren om wijlen de AutoRAI als dit evenement op een uur of twee vliegen ligt, met KLM of Easyjet? Frankfurt of Parijs mogen dan dichterbij zijn, het zijn beurzen waar je zowat een marathon aflegt door de enorme beursgebouwen die zelf op een enorm beurscomplex liggen.

84e Salon International de ‘l Auto et Accessoires, Palexpo Genève, 6-16 maart 2014. salon-auto.ch